Αναζήτηση

Κυριακή 1 Ιουνίου 2025

Νέος ΚΟΚ: Ποιες είναι οι ποινές για κράνος, όριο ταχύτητας, κινητό

 


Την Τρίτη αρχίζει η επεξεργασία του νέου ΚΟΚ.





Την ερχόμενη Τρίτη, 3 Ιουνίου 2025 αρχίζει στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή η επεξεργασία του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις».


Σύμφωνα με την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης του κατατεθέντος νομοσχεδίου, επιδιώκεται η αναδιαμόρφωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ., ν. 2696/1999, Α' 57) και των συναφών με αυτόν διατάξεων που αφορούν την ασφαλή κινητικότητα, με σκοπό την ύπαρξη μιας πιο ολοκληρωμένης πολιτικής κυρώσεων για τις παραβάσεις των κανόνων της οδικής ασφάλειας.


Στόχος είναι η ενίσχυση της ασφάλειας στους δρόμους, με ένα σύστημα αποτελεσματικό και δίκαιο. Πιο συγκεκριμένα, επιδιώκεται η συμμόρφωση των οδηγών και εξ αντανακλάσεως η προστασία κάθε χρήστη του οδικού δικτύου, όπως και των πεζών, η επιβολή δίκαιων ποινών που αντιστοιχούν στη σοβαρότητα και επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, αλλά και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων, προς ενίσχυση του αποτρεπτικού χαρακτήρα αυτών.


Πιο αναλυτικά, οι κυρώσεις αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Oδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο.)) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.


Γίνεται προσπάθεια οι κυρώσεις να είναι ανάλογες των παραβάσεων και κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητά τους σε:

  • αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης ή κινητού φράγματος προ ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης).
  • λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (όπως παράνομη στάθμευση και διοικητικές παραβάσεις και η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα).

Επιπλέον, προβλέπεται κλιμάκωση των κυρώσεων για τους οδηγούς που υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις.


Στο ίδιο πνεύμα, ορίζεται ο τρόπος πληρωμής των προστίμων έτσι, ώστε να διευκολύνεται η διαδικασία αποπληρωμής τους χωρίς σύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες.


Παράλληλα, προσδοκάται ότι η μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας των οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών από τα πενήντα χιλιόμετρα (50) την ώρα στα τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν ορίζεται αλλιώς με ειδική σήμανση, θα επιφέρει σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στις αστικές περιοχές, εκεί όπου παρατηρείται αυξημένη κυκλοφορία ευπαθών χρηστών της οδού (πεζοί, ποδήλατα, ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.), μοτοσικλέτες) και καταγράφονται τα περισσότερα ατυχήματα.


Τέλος, ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τους ευάλωτους χρήστες της οδού (όπως πεζούς και παιδιά), οι οποίοι έχουν αυξημένες ανάγκες ασφάλειας που πρέπει να καλύπτονται από ειδικές ρυθμίσεις. Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν τόσο στη συμπεριφορά των ίδιων όσο και στη συμπεριφορά των υπόλοιπων χρηστών της οδού απέναντί τους. Συνεπώς, μια σειρά παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. χαρακτηρίζονται ως αντικοινωνικές και επιφέρουν επιπρόσθετα διοικητικά μέτρα.


Παράλληλα, λαμβάνονται άμεσα μέτρα για την διευκόλυνση της κυκλοφορίας των ατόμων με αναπηρία με την άμεση μετακίνηση οχημάτων που σταθμεύουν παράνομα σε ράμπες, ειδικούς χώρους και θέσεις στάθμευσης οχημάτων ατόμων με αναπηρία, ενώ ποινικοποιείται μια σειρά αδικημάτων υψηλής επικινδυνότητας, όπως:

  • η εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου με πρόκληση ατυχήματος,
  • η μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικό όχημα,
  • η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης ή κινητού φράγματος προ ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης,
  • η στάθμευση σε σιδηροδρομική διάβαση,
  • η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και
  • η οδήγηση χωρίς δίπλωμα οδήγησης.


Πηγή

Διαβάστε περισσότερα

Παρασκευή 30 Μαΐου 2025

Ελλάδα: O αγωγός θα αλλάξει τα δεδομένα στα καύσιμα;

 

Για πρώτη φορά, ο αγωγός που μετέφερε φυσικό αέριο από την Ουκρανία προς την Ευρώπη, θα λειτουργεί πλέον αντίστροφα, μεταφέροντας καύσιμο από τον ευρωπαϊκό Νότο προς τη Βορειοανατολική Ευρώπη, με την Ελλάδα να αποτελεί την κύρια είσοδο.



Στις 29 Ιουνίου, η επίσημη έναρξη της κοινής πλατφόρμας δημοπρασιών φυσικού αερίου, που υλοποιείται με τη συνεργασία επτά χωρών – μεταξύ αυτών η Ελλάδα, η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Ουγγαρία, η Σλοβακία, η Μολδαβία και η Ουκρανία – σηματοδότησε μια νέα εποχή για την ενεργειακή αυτονομία της Ευρώπης. Η κοινή πρωτοβουλία υπόσχεται χαμηλότερα τέλη διέλευσης και ανταγωνιστικότερες τιμές για τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά και επιχειρήσεις.


Φυσικό αέριο: ο ενδιάμεσος κρίκος της μετάβασης;

Η συγκεκριμένη εξέλιξη αποκτά ιδιαίτερη σημασία στο φόντο των συζητήσεων για ενδεχόμενη αναθεώρηση της απόφασης της ΕΕ για αποκλειστική πώληση ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το 2035 και μετά. Εάν πράγματι δοθεί παράταση, τότε το φυσικό αέριο ενδέχεται να αποτελέσει το «γέφυρα-καύσιμο» τόσο για την οικιακή κατανάλωση όσο και για τις μεταφορές – και όχι μόνο για τη βαριά βιομηχανία.

Ήδη πολλές ευρωπαϊκές χώρες μελετούν την ευρύτερη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και του συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ως εναλλακτικά καύσιμα κίνησης. Ο ευρωπαϊκός κανονισμός AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) προβλέπει την ανάπτυξη υποδομών CNG και LNG μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Στην Ελλάδα, η υποδομή βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα, ωστόσο η νέα αυτή στρατηγική μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση.


Νέος κόμβος – Νέα δυνατότητα

Η διοχέτευση αερίου από Ρεβυθούσα και Αλεξανδρούπολη προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη, ενισχυμένη με έργα αναβάθμισης του δικτύου και του κόμβου Ναγοβόκι (που φτάνει σε δυναμικότητα 5 δισ. κυβικών μέτρων), καθιστά τη χώρα μας όχι απλώς ενεργειακό διάδρομο, αλλά ρυθμιστή στην ενεργειακή εφοδιαστική αλυσίδα.

Η χρήση φυσικού αερίου στις μεταφορές μπορεί να μειώσει δραστικά τις εκπομπές CO₂ σε σύγκριση με τη βενζίνη και το πετρέλαιο, ενώ το χαμηλότερο κόστος προμήθειας δημιουργεί νέα δεδομένα για τον καταναλωτή. Αν συνυπολογίσουμε ότι μέσα στο 2024 περισσότερα από το 70% των φορτίων LNG που εισήλθαν στην Ελλάδα προήλθαν από τις ΗΠΑ, διαφαίνεται και μια διαφοροποίηση του ενεργειακού ρίσκου, με μείωση της εξάρτησης από τη Ρωσία και τις παραδοσιακές πηγές.


Μελλοντική κινητικότητα με φυσικό αέριο;

Εάν δοθεί χρόνος προσαρμογής από την Ευρωπαϊκή Ένωση και παραταθεί η μεταβατική περίοδος έως την πλήρη υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, τότε η αξιοποίηση του CNG σε ελαφρά επαγγελματικά οχήματα αλλά και σε δημόσιες μεταφορές μπορεί να επιστρέψει στο προσκήνιο. Σημειώνεται ότι ήδη αρκετοί Δήμοι στην Ευρώπη χρησιμοποιούν λεωφορεία με φυσικό αέριο (biomethane), ενώ στην Ιταλία κυκλοφορούν πάνω από 1 εκατομμύριο CNG οχήματα.


Για την Ελλάδα, η συγκυρία αυτή αποτελεί μια χρυσή ευκαιρία να αναπτύξει ένα ενδιάμεσο εναλλακτικό καύσιμο – μειώνοντας το κόστος μεταφορών, προστατεύοντας το περιβάλλον και ενισχύοντας την ενεργειακή της ανεξαρτησία. Η ενεργειακή στρατηγική δεν είναι αποκομμένη από την κινητικότητα. Και αυτή τη φορά, η χώρα μας μπορεί –και οφείλει– να αξιοποιήσει το momentum.


Πηγή

Διαβάστε περισσότερα

Χάπι για την υπνική άπνοια βρίσκεται στα …σκαριά - Τέλος οι μάσκες

 

Το χάπι που στηρίζεται στον συνδυασμό δυο φαρμάκων επιτυγχάνει χαλάρωση των αεραγωγών και όλα δείχνουν πως πλησιάζει στην υποβολή αίτησης για έγκριση στον FDA.



Η αποφρακτική υπνική άπνοια επηρεάζει περίπου 60 έως 80 εκατομμύρια ανθρώπους στις ΗΠΑ και σχεδόν 1 δισεκατομμύριο παγκοσμίως. Η διαταραχή συνοδεύεται από μακροπρόθεσμους κινδύνους, όπως εγκεφαλικό επεισόδιο, νόσο Αλτσχάιμερ και αιφνίδιο καρδιακό θάνατο. Πολλά άτομα δεν μπορούν ή δεν συμμορφώνονται με τη χρήση της συσκευής θετικής πίεσης (CPAP) και υποφέρουν. Τα άτομα αυτά σταματούν να αναπνέουν δεκάδες ή εκατοντάδες φορές κατά τη διάρκεια της νύχτας, γεγονός που επιφέρει πτώση των επιπέδων του οξυγόνου στο αίμα τους την ώρα που κοιμούνται.


Τα αποτελέσματα μιας μεγάλης κλινικής δοκιμής, που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα, έδειξαν ότι ο συνδυασμός δύο φαρμάκων σε ένα χάπι διεγείρει τους μύες που διατηρούν τους αεραγωγούς ανοιχτούς, μειώνοντας τις διαταραχές της αναπνοής.


Επιστήμονες στη Βοστώνη, εδώ και μια δεκαετία, είχαν διαπιστώσει την αποτελεσματικότητα αυτού του συνδυασμού που διεγείρει τους σχετικούς μύες, ιδιαίτερα τον γενειογλωσσικό, έναν κινητήριο μοχλό που σχηματίζει το μεγαλύτερο μέρος της βάσης της γλώσσας και είναι κρίσιμος για τη διατήρηση του λαιμού ανοιχτού. Το νέο σκεύασμα που ονομάζεται AD109 στοχεύει τη νευροβιολογία του υπογλώσσιου κινητικού πυρήνα αυξάνοντας τα σήματα προς τους μύες των άνω αεραγωγών κατά τη διάρκεια του ύπνου, οδηγώντας έτσι στη μείωση ή την πρόληψη της κατάρρευσής τους, αναφέρει το Science.


Το ένα από τα δυο φάρμακα είναι η ατομοξετίνη, η οποία εγκρίθηκε από τον FDA το 2002 για τη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας. Η ατομοξετίνη είναι ένα μη διεγερτικό φάρμακο που λειτουργεί ως αναστολέας επαναπρόσληψης του διεγερτικού νευροδιαβιβαστή νορεπινεφρίνη από τις νευρωνικές συνάψεις. Σε ασθενείς με υπνική άπνοια, είναι γνωστό ότι η μείωση της νορεπινεφρίνης κατά τη διάρκεια του ύπνου συμβάλλει στην απώλεια του μυικού τόνου των ανώτερων αεραγωγών, ιδιαίτερα του γενειογλωσσικού.


Η άλλη ένωση, που ονομάζεται αροξυβουτυνίνη (ή R-Oxybutynin, μια φαρμακολογική ουσία που ανήκει στην κατηγορία των αντιμουσκαρινικών) είναι μια χημικά τροποποιημένη μορφή ενός φαρμάκου που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία της υπερδραστήριας ουροδόχου κύστης. Αναστέλλει ορισμένους υποδοχείς της ακετυλοχολίνης, εμποδίζοντας αυτόν τον νευροδιαβιβαστή να αναστέλλει τη λειτουργία του νεύρου που διεγείρει τον γενειογλωσσικό μυ, ουσιαστικά τονώνοντάς τον κατά τη διάρκεια του ύπνου.


Μια πολλά υποσχόμενη κλινική δοκιμή


Μια εταιρεία με την επωνυμία Apnimed ιδρύθηκε το 2017 για να εμπορευματοποιήσει την παραπάνω ανακάλυψη. Μετά από πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα σε μια πρώιμη δοκιμή του συνδυασμού των δυο φαρμάκων, η εταιρεία ξεκίνησε μια μεγαλύτερη δοκιμή το 2023 στην οποία 646 άτομα με αποφρακτική υπνική άπνοια τυχαιοποιήθηκαν για να λάβουν είτε το φάρμακο, είτε ένα χάπι placebo κάθε βράδυ πριν τον ύπνο για 6 μήνες. Σε σύγκριση με την ομάδα placebo, οι συμμετέχοντες που έλαβαν θεραπεία παρουσίασαν 56% λιγότερα συμπτώματα κατά τη διάρκεια του ύπνου, ανέφερε η Apnimed σε δελτίο τύπου στις 19 Μαΐου.


Επιπλέον, το 22% των ασθενών που έλαβαν θεραπεία πέτυχαν πλήρη έλεγχο της διαταραχής, που μεταφράζεται σε λιγότερα από πέντε συμβάντα απόφραξης των αεραγωγών ανά ώρα. Η εταιρεία ανέφερε επίσης ότι το σκεύασμα AD109 προκάλεσε μια «ουσιαστική» μείωση στο βάθος και τη διάρκεια των περιόδων χαμηλού οξυγόνου στο αίμα των ασθενών - μια σημαντική μέτρηση που συνδέεται με κακά καρδιαγγειακά αποτελέσματα.


Τον Δεκέμβριο του 2024, ο FDA ενέκρινε το πρώτο φάρμακο για την υπνική άπνοια, την ενέσιμη θεραπεία tirzepatide (Zepbound), η οποία είχε προηγουμένως εγκριθεί για τη θεραπεία της παχυσαρκίας. Το φάρμακο στοχεύει τον υποδοχέα του γλυκαγονόμορφου πεπτιδίου-1 και έναν άλλο υποδοχέα που σχετίζεται με τον μεταβολισμό. Αλλά η χρήση του Zepbound για τη θεραπεία της αποφρακτικής υπνικής άπνοιας περιορίζεται σε άτομα με παχυσαρκία, και χρειάζεται χρόνος για να επιτευχθεί η απώλεια βάρους που βελτιώνει την πάθηση σε αυτόν τον πληθυσμό. Αντίθετα, το AD109 ωφέλησε άτομα με και χωρίς παχυσαρκία, με υπνική άπνοια σε κάθε βαθμό σοβαρότητας και τα αποτελέσματά του ήταν άμεσα.


Ωστόσο, οι γιατροί εξακολουθούν να έχουν ερωτήσεις σχετικά με το φάρμακο, που δεν αναφέρθηκαν στο δελτίο τύπου της Apnimed. Καταρχάς, δεν είναι σαφές εάν το φάρμακο επηρεάζει τα πραγματικά συμπτώματα των ασθενών, όπως την υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας, λέει ο Najib Ayas, γιατρός ύπνου στο Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολομβίας, ο οποίος ήταν ο κύριος ερευνητής σε ένα από τα κέντρα της τρέχουσας δοκιμής. Ο Ayas προσθέτει ότι μια 6μηνη δοκιμή δεν μπορεί να αποκαλύψει τις επιδράσεις του φαρμάκου στους μακροπρόθεσμους κινδύνους από την αποφρακτική υπνική άπνοια, όπως είναι τα σοβαρά καρδιαγγειακά συμβάντα.


Άλλοι γιατροί ισχυρίζονται ότι χρειάζεται παρακολούθηση για πιθανές παρενέργειες της ατομοξετίνης, η οποία είναι ένα διεγερτικό, όπως π.χ. τα σημάδια ότι ο ύπνος δεν είναι τόσο αναζωογονητικός κατά τη διάρκεια της AD109 ή η αύξηση των επιπέδων της πρωτεΐνης C-αντιδρώσας πρωτεΐνης στο αίμα, η οποία σχετίζεται με φλεγμονή και χρησιμοποιείται ως δείκτης καρδιαγγειακού κινδύνου σε ασθενείς με την πάθηση.


Οι περισσότεροι γιατροί πιστεύουν όμως ότι το AD109 θα μπορούσε να προαναγγείλει μια εποχή στην οποία ορισμένοι ασθενείς θα μπορούσαν να απαλλαγούν εντελώς από τις συσκευές CPAP, ενώ άλλοι θα μπορούσαν να συνδυάσουν θεραπευτικές προσεγγίσεις. «Αντί για μια προσέγγιση “CPAP για όλους”», λένε «τώρα μπαίνουμε στην ιατρική ύπνου ακριβείας. Αυτό το φάρμακο είναι ένα μεγάλο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση», λένε.


Η εταιρεία Apnimed πάντως σχεδιάζει να παρουσιάσει τα πλήρη αποτελέσματα της κλινικής δοκιμής σε ένα συνέδριο αυτό το φθινόπωρο. Μια δεύτερη μεγάλη, 12μηνη δοκιμή του χαπιού αναμένεται να ολοκληρωθεί αυτό το καλοκαίρι. Η εταιρεία στοχεύει να υποβάλει αίτηση για έγκριση του AD109 από τον FDA έως τις αρχές του 2026.


Πηγή

Διαβάστε περισσότερα

Πέμπτη 29 Μαΐου 2025

ΕΦΚΑ: Ρυθμίσεις χρεών ανάλογα με το προφίλ του ασφαλισμένου

 

Οι οφειλέτες του ΕΦΚΑ εγκαταλείπουν σωρηδόν το διακανονισμό που είχαν συνάψει, δημιουργώντας προβληματισμούς τόσο στη διοίκηση του ΕΦΚΑ όσο και στην ηγεσία του υπουργείου Εργασίας.




Νέες αλλαγές στην αποπληρωμή των οφειλών προς τον ΕΦΚΑ δρομολογεί το υπουργείο Εργασίας με σχετική νομοθετική ρύθμιση που θα φέρει. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες του Dnews ο ΕΦΚΑ θα διενεργήσει διεθνή διαγωνισμό που θα ολοκληρωθεί εντός διμήνου για την επιλογή ιδιωτών- εισπρακτικών εταιρειών και στη συνέχεια θα φέρει νομοθετική ρύθμιση σύμφωνα με την οποία η αποπληρωμή των οφειλών θα γίνεται με βάση το προφίλ του οφειλέτη.


Η διαδικασία αυτή αποφασίστηκε καθώς οι οφειλέτες του ΕΦΚΑ εγκαταλείπουν σωρηδόν το διακανονισμό που είχαν συνάψει, δημιουργώντας προβληματισμούς τόσο στη διοίκηση του ΕΦΚΑ όσο και στην ηγεσία του υπουργείου Εργασίας. Παράγοντες του υπουργείου αποδίδουν την φυγή από τις ρυθμίσεις στο υψηλό κόστος εξυπηρέτησής της με ταυτόχρονη την πληρωμή των τρεχουσών εισφορών. Πολλοί οφειλέτες αδυνατούν να ανταποκριθούν στην υποχρέωση αυτή και προτιμούν να εγκαταλείψουν τη ρύθμιση για να πληρώνουν τις τρέχουσες εισφορές και να μη δημιουργούν νέο χρέος. Στην αδυναμία πληρωμής συμβάλλει και το επιτόκιο ρύθμισης που επιβαρύνει την τελική ρυθμιζόμενη οφειλή κατά 5,5%.


Ταυτοχρόνως, οι υπέρογκες προσαυξήσεις που φτάνουν να διπλασιάζουν ή και να τριπλασιάζουν το χρέος συμβάλουν στο αδιέξοδο. Σημειωτέον ότι η προσαύξηση μιας ληξιπρόθεσμης οφειλής έχει ετήσιο τόκο 8,5%, ποσοστό απαγορευτικό. Τα υψηλότερα ποσοστά απωλειών από τις ρυθμίσεις εντοπίζονται στην πάγια ρύθμιση των 12-24 δόσεων που είναι και η μόνη που μπορούν να αξιοποιήσουν οι οφειλέτες για να πληρώσουν τα χρέη τους.


Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, το συνολικό χρέος προς το ΚΕΑΟ έχει φτάσει τα 49,3 δισ. ευρώ, με μόνο 4,62 δισ. ευρώ ρυθμισμένα – λιγότερο από το 10% του συνόλου. Οι ρυθμίσεις οφειλών δεν αποδίδουν όπως αναμενόταν. Το χρέος όχι μόνο δεν μειώθηκε, αλλά συνεχίζει να αυξάνεται. Ενδεικτικό της τάσης είναι ότι το χρέος προς τον e-ΕΦΚΑ αυξήθηκε κατά 1,7 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Σύμφωνα με τον Διοικητή του Φορέα, Αλέξανδρο Βαρβέρη, η οφειλή βρίσκεται πλέον πολύ κοντά στα 50 δισ. ευρώ, όπως ανέφερε στην Ειδική Διαρκή Επιτροπή της Βουλής.


Το 2024, από τα συνολικά έσοδα, το 1,04 δισ. ευρώ προήλθε από ρυθμίσεις, ενώ τα υπόλοιπα 920,1 εκατ. ευρώ εισπράχθηκαν εκτός ρύθμισης, πιθανότατα μέσω εφάπαξ αποπληρωμών. Η πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων, η μόνη ενεργή, συγκέντρωσε 586,5 εκατ. ευρώ, ποσοστό μόλις 29,9% των συνολικών εσόδων. Να σημειωθεί ότι οι υφιστάμενες μέθοδοι όπως οι 446.762 ειδοποιήσεις που στάλθηκαν το 2024 και τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης δεν κατάφεραν να περιορίσουν το χρέος, παρά τα έσοδα 1,96 δισ. ευρώ που υπερέβησαν τον στόχο. Έτσι δρομολογείται νέο σύστημα ρύθμισης ασφαλιστικών οφειλών με εξατομικευμένα κριτήρια για κάθε οφειλέτη, ενώ η συμμετοχή ιδιωτών αναμένεται να δώσει ώθηση στην εισπραξιμότητα.


Ειδικότερα με την ένταξη των ιδιωτών εισάγεται ουσιαστικά ένα νέο μοντέλο που θα βασίζεται αποκλειστικά στο προφίλ του κάθε οφειλέτη δηλαδή κατά περίπτωση.


Τα νέα κριτήρια ρύθμισης θα περιλαμβάνουν την ηλικία, τον προσδόκιμο χρόνο ζωής, την ακίνητη περιουσία, το εισόδημα και τις προσαυξήσεις κάθε οφειλέτη. Σε αντίθεση με την έως τώρα οριζόντια προσέγγιση (όπως η πάγια ρύθμιση), πλέον οι ιδιώτες που θα εμπλακούν στη διαδικασία θα προτείνουν εξατομικευμένες ρυθμίσεις, σύμφωνα με τα οικονομικά χαρακτηριστικά του κάθε πολίτη.


Χαρακτηριστικά

Σύμφωνα με το σχέδιο τα βασικά χαρακτηριστικά του τρέχοντος υπολοίπου οφειλών που υπάρχουν στο χαρτοφυλάκιο του Κ.Ε.Α.Ο. στο τέλος του 2024 σημειώνονται στα εξής:


1. Το μεγαλύτερο μέρος του τρέχοντος υπολοίπου αφορά οφειλές που έχουν διαβιβαστεί από τον e – ΕΦΚΑ Μισθωτών/τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (οφειλές 25.519.321.532 ευρώ, 51,78% του υπολοίπου οφειλών). Αμέσως μετά είναι οι οφειλές από τον τ. ΟΑΕΕ (οφειλές 13.889.740.548 ευρώ, 28,18% του υπολοίπου οφειλών)


2. Το μεγαλύτερο πλήθος μητρώων οφειλετών ανήκει σε μη μισθωτούς οφειλέτες του e – ΕΦΚΑ, οι οποίοι εντάσσονται στο Κ.Ε.Α.Ο. με οφειλές για τα έτη από το 2017 και μετά. Οι οφειλέτες αυτοί δεν είναι νέοι οφειλέτες αλλά πρόκειται στις περισσότερες περιπτώσεις για οφειλέτες που είχαν ήδη ενταχθεί παλαιότερα στο Κ.Ε.Α.Ο. για τις οφειλές τους στους τέως ασφαλιστικούς φορείς στους οποίους ασφαλίζονταν.


3. Η ετήσια μεταβολή του τρέχοντος υπολοίπου ήταν της τάξης των 1,73 δις ευρώ. Η μεταβολή αφορά κατά κύριο λόγο αύξηση στα πρόσθετα τέλη. Συγκεκριμένα, η μεταβολή στα πρόσθετα τέλη ήταν 1.557.866.143 ευρώ, ενώ η αύξηση στις κύριες οφειλές ήταν 174.885.741 ευρώ.


4. Υπάρχει συγκέντρωση πλήθους οφειλετών στις χαμηλότερες κλάσεις οφειλών με 1.575.353 οφειλέτες (73,44 % των οφειλετών) να έχουν οφειλή έως 15.000 ευρώ ο καθένας.


5. Το 88,03% των οφειλετών (1.888.365 οφειλέτες) έχουν οφειλή έως 30.000 ευρώ ο καθένας.


6. Μεγάλο μέρος του υπολοίπου οφειλών αφορά 96.237 οφειλέτες που έχουν οφειλή από 50.000 – 100.000 ευρώ (13,74% του τρέχοντος υπολοίπου)


7. Το μεγαλύτερο μέρος των οφειλών αφορά λίγους μεγαλο-οφειλέτες με οφειλές άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ (2.776 οφειλέτες συγκεντρώνουν το 24,06% του υπόλοιπου οφειλών).


8. Από τα 49.286.787.961 ευρώ που είναι το τρέχον υπόλοιπο οφειλών, τα 19.951.412.148 ευρώ, δηλαδή το 40,48%, είναι οφειλές που δημιουργήθηκαν μέχρι το 2009.


9. Το 35,26% (ποσό 17.380.561.292 ευρώ) του συνολικού χρέους δημιουργήθηκε από οφειλέτες οι οποίοι ξεκίνησαν να δημιουργούν οφειλές για πρώτη φορά από το 2010 και μετά, ενώ το 64,74% (ποσό 31.906.226.669 ευρώ) δημιουργήθηκε από οφειλέτες που ξεκίνησαν να δημιουργούν οφειλές για πρώτη φορά το 2009 ή παλαιότερα.


Πηγή

Διαβάστε περισσότερα

Τρίτη 27 Μαΐου 2025

Ο Προσωπικός Αριθμός έρχεται μπερδεμένος, ΑΦΜ και ΑΜΚΑ κανονικά για ταυτοποίηση

 

Δεν αλλάζει κάτι σε ότι αφορά τους αριθμούς ταυτοποίησης των πολιτών δηλαδή ο αριθμός φορολογικού μητρώου, ο ΑΜΚΑ, ο αριθμός δελτίου ταυτότητας όλοι αυτοί οι αριθμοί παραμένουν σε ισχύ.




Ο Προσωπικός Αριθμός έρχεται όπως φαίνεται για τα αρχεία του Δημοσίου και μόνο, ενώ η εφορία θα κρατάει κανονικά το ΑΦΜ και τα δικά της στοιχεία, ενώ τα Ασφαλιστικά Ταμεία και η Υγεία θα κάνει τη δουλειά της με το ΑΜΚΑ. Το νέο μέτρο με τον προσωπικό αριθμό δεν καταργεί τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ που θα είναι απαραίτητοι για την εφορία και την υγεία και όπως φαίνεται δεν θα δίνει πρόσβαση στις υπηρεσίες.


Ο προσωπικός αριθμός, ο οποίος θα είναι σταθερός θα εξυπηρετήσει τον πολίτη στις συναλλαγές του με το Δημόσιο τόνισε ο Δ. Αναγνωστόπουλος, γγ Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης, στα Παραπολιτικά 90,1. Ξεκαθάρισε ότι οι ταυτότητες που έχουν εκδοθεί πρόσφατα είναι απολύτως έγκυρες και τα ΑΦΜ και ΑΜΚΑ συνεχίζουν να έχουν ισχύ.


Απαντώντας στην ερώτηση αν ο προσωπικός αριθμός θα έχει πρόσβαση σε όλα όσα μέχρι τώρα ήταν διαφορετικοί αριθμοί, ο κ. Αναγνωστόπουλος απάντησε: «Όχι. Δεν αλλάζει η πρόσβαση που έχει κανείς με το να γνωρίζει τον προσωπικό αριθμό δηλαδή δεν υπάρχει κάπου μια μαζεμένη δεξαμενή στοιχείων όπου κανείς αποκτά πρόσβαση με τον προσωπικό αριθμό, δεν ισχύει αυτό. Δεν αλλάζει κάτι σε ότι αφορά τον τρόπο που τηρούνται τα δεδομένα του Δημοσίου. Κάθε φορέας είναι αρμόδιος για τα δικά του τα δεδομένα· η εφορία έχει τα δικά της, οι ασφαλιστικοί φορείς έχουν τα δικά τους, δεν υπάρχει κάτι το οποίο συνδέεται συγκεκριμένα με τον προσωπικό αριθμό που σου ανοίγει την πόρτα σε μια πληθώρα στοιχείων».


Όπως ανέφερε: «Είναι μια μεταρρύθμιση που συζητιέται εδώ και δεκαετίες και ο σκοπός του είναι για να μπορέσει να εξυπηρετήσει τον πολίτη στις συναλλαγές του με το δημόσιο. Δεν αλλάζει κάτι σε ότι αφορά τους αριθμούς ταυτοποίησης των πολιτών δηλαδή ο αριθμός φορολογικού μητρώου, ο ΑΜΚΑ, ο αριθμός δελτίου ταυτότητας όλοι αυτοί οι αριθμοί παραμένουν σε ισχύ γιατί έχουν τομεακή ισχύ. Με τον προσωπικό αριθμό ο πολίτης σε κάθε συναλλαγή του με το δημόσιο αντί να πρέπει να θυμάται τέσσερις ή πέντε αριθμούς ανάλογα με το ποιο σύστημα επισκέπτεται, να θυμάται μόνο έναν και να απευθύνεται στο δημόσιο χρησιμοποιώντας μόνο τον προσωπικό αριθμό».


Ο προσωπικός αριθμός θα είναι τρία ψηφία μπροστά και μετά το ΑΦΜ, τα οποία τρία ψηφία είναι και αλφαριθμητικά. Στην έκδοση προσωπικού αριθμού που θα ξεκινήσει θα μπορεί κάποιος να επιλέγει τα δύο από τα τρία αυτά ψηφία, το τρίτο θα είναι ένα ψηφίο ελέγχου δηλαδή ένα ψηφίο το οποίο θα μπαίνει μόνο του αυτόματα και αυτό γίνεται γιατί ο πολίτης επιλέγοντας τα πρώτα ψηφία ο ίδιος πραγματικά να είναι προσωπικός αριθμός. Ο προσωπικός αριθμός δεν θα αλλάζει, θα παραμένει σταθερός εφ’ όρου ζωής για κάθε πολίτη και θα μπορεί να εξυπηρετείται ο πολίτης με αυτόν σε κάθε δημόσια υπηρεσία.


Ο πολίτης θα κληθεί να κοιτάξει τα στοιχεία τα οποία τηρούνται στα βασικά μητρώα της δημόσιας διοίκησης έτσι ώστε να επιβεβαιώσει ότι είναι αυτά τα σωστά. Θα μπορέσει ο πολίτης να δει τα στοιχεία του όπως τηρούνται στα βασικά μητρώα του δημοσίου και με αυτό τον τρόπο να λυθούν εκατομμύρια λάθη τα οποία υπάρχουν στα βασικά μητρώα. Πάνω από 2 εκατομμύρια πολίτες θα μπορέσουν με τον τρόπο αυτό να ωφεληθούν διότι έχουν λάθος στοιχεία τα βασικά μητρώα του Δημοσίου.


Χορήγηση μέσω της εφαρμογής myInfo του gov.gr

H χρήση του Προσωπικού Αριθμού θα διευκολύνει την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ διαφορετικών δημόσιων υπηρεσιών, βελτιώνοντας τη συνεργασία και την αποτελεσματικότητα, και παράλληλα θα επιτρέψει τη δημιουργία ακριβών και αξιόπιστων στατιστικών στοιχείων.


Η χορήγηση του Προσωπικού Αριθμού θα πραγματοποιείται μέσω της εφαρμογής myInfo του gov.gr, όπου οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα οι ίδιοι να διαμορφώσουν μέρος του Προσωπικού τους Αριθμού. Παράλληλα, οι πολίτες θα μπορούν να κάνουν τις απαραίτητες επιβεβαιώσεις των προσωπικών τους στοιχείων και να αιτηθούν διορθώσεις σε περίπτωση αποκλίσεων, ώστε να συνάδουν με τα στοιχεία που είναι καταχωρημένα στο μητρώο πολιτών.


Η πλατφόρμα αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία της στις αρχές του Ιουνίου.


Ο Προσωπικός Αριθμός θα αναγράφεται αυτοματοποιημένα στις νέες ταυτότητες, στην πίσω όψη, και θα αποτελεί το αναγνωριστικό που επαληθεύει μοναδικά την ταυτότητα του προσώπου στον ψηφιακό κόσμο, αντίστοιχα με τον αριθμό δελτίου ταυτότητας που σε συνδυασμό με τη φωτογραφία ταυτοποιεί το πρόσωπο στον φυσικό κόσμο.


Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου σημείωσε: «Ο Προσωπικός Αριθμός έρχεται να κάνει δύο πράγματα: το ένα είναι να βοηθήσει τους πολίτες που ταλαιπωρούνται στο ελληνικό Δημόσιο εξαιτίας αυτών των ανορθογραφιών -μεταφορικά και κυριολεκτικά- στα μητρώα του κράτους, και το δεύτερο έρχεται να βάλει μία σειρά πλέον στα μητρώα του κράτους, προκειμένου να μην έχουμε αυτή την πολλαπλή και λανθασμένη πολλές φορές εικόνα.


Ο σκοπός είναι πλέον μόνο με έναν αριθμό και όχι με τέσσερις διαφορετικούς τομεακούς αριθμούς, ο πολίτης να εξυπηρετείται σε όλο το ελληνικό Δημόσιο, σιγά-σιγά και στον ιδιωτικό τομέα. Είναι μία τομή, πραγματικά, για την ελληνική δημόσια διοίκηση».


Η παρουσίαση του Προσωπικού Αριθμού έγινε από τον Γενικό Γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο.


Πηγή

Διαβάστε περισσότερα

Δευτέρα 26 Μαΐου 2025

Τέλος οι πιλότοι από τα αεροπλάνα - Πώς θα γίνονται οι πτήσεις στο μέλλον

 

Η τεχνολογία κάνει τεράστια άλματα στον τομέα των μεταφορών, φέρνοντας πιο κοντά από ποτέ το σενάριο της επιστημονικής φαντασίας όπου τα αεροπλάνα πετούν χωρίς ανθρώπινη παρουσία στο πιλοτήριο.

 

 

 

Οι πιλότοι και το πλήρωμα καμπίνας φαίνεται πως σύντομα θα αποτελούν παρελθόν, καθώς όλες οι φάσεις μιας πτήσης – από την απογείωση έως την προσγείωση – αναμένεται να διαχειρίζονται πλήρως από ρομπότ.

Αυτή η ριζική αλλαγή δεν είναι πια απλώς ιδέα ενός μυθιστορήματος φαντασίας. Σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, η Airbus SE, ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες της παγκόσμιας αεροδιαστημικής βιομηχανίας, πραγματοποιεί προχωρημένες δοκιμές αυτόνομων συστημάτων πλοήγησης για αεροπλάνα.

Ο ευρωπαϊκός όμιλος, που δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση της γερμανικής DaimlerChrysler Aerospace AG, της γαλλικής Aérospatiale-Matra και της ισπανικής Construcciones Aeronáuticas SA, πειραματίζεται ήδη με πρωτότυπα βασισμένα στο αεροσκάφος A350.

Οι δοκιμές περιλαμβάνουν την προσομοίωση σύνθετων λειτουργιών, όπως απογειώσεις, προσγειώσεις, πλοήγηση εν πτήσει και διαχείριση έκτακτων καταστάσεων. Με τη βοήθεια ενός δικτύου αισθητήρων, τεχνητής νοημοσύνης και προηγμένων αλγορίθμων πρόβλεψης, τα συστήματα αυτά αποδείχθηκαν όχι μόνο αξιόπιστα, αλλά και εξίσου ή ακόμα περισσότερο ικανά από έμπειρους πιλότους, όσον αφορά την ακρίβεια και την ταχύτητα αντίδρασης.

Η Airbus επισημαίνει ότι η ασφάλεια παραμένει αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα. Τα αυτόνομα συστήματα σχεδιάζονται με πολλαπλά επίπεδα εφεδρείας, ώστε να αντιμετωπίζουν επιτυχώς βλάβες και δυσμενείς καιρικές συνθήκες, λαμβάνοντας πάντα τις βέλτιστες αποφάσεις για την προστασία των επιβατών.

Παρά το γεγονός ότι ο απώτερος στόχος δεν είναι ακόμη η πλήρης αντικατάσταση των πιλότων, η τεχνολογία αναπτύσσεται ώστε να υποστηρίζει και να μειώνει το φόρτο εργασίας τους, αυξάνοντας παράλληλα την ασφάλεια και την αποδοτικότητα των πτήσεων. Στο μέλλον, μάλιστα, δεν αποκλείεται να δούμε πλήρως αυτόνομες εμπορικές πτήσεις, ιδιαίτερα σε συγκεκριμένες διαδρομές και τύπους αποστολών.

Η μετάβαση σε αεροπλάνα που πετούν αυτόνομα μπορεί να φέρει σημαντικά οφέλη: μεγαλύτερη λειτουργική αποδοτικότητα, μειωμένα κόστη προσωπικού, βελτιστοποιημένη διαχείριση δρομολογίων, αλλά και πιο ακριβείς πτήσεις με πιθανή μείωση στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων. Το μέλλον των αερομεταφορών είναι πλέον προ των πυλών – και αυτόνομο.

Πηγή

Διαβάστε περισσότερα

Κυριακή 25 Μαΐου 2025

Η κατάργηση των μετρητών ξεκινά! Ενοίκια μόνο με τράπεζα, αλλιώς πρόστιμα-φωτιά

 

Το οικονομικό επιτελείο, με τη γνωστή του φιλανθρωπία, αποφάσισε να μας σώσει από τη μάστιγα της φοροδιαφυγής. 



Πώς; Υποχρεώνοντας την πληρωμή των ενοικίων αποκλειστικά μέσω τραπεζικού συστήματος – είτε με e-banking, είτε με IRIS, είτε με ταπεινή επίσκεψη στο γκισέ. Αν τολμήσεις, , να πληρώσεις με μετρητά, ετοιμάσου για πρόστιμα που θα κάνουν το πορτοφόλι σου να κλαίει και την ψυχή σου να τρέμει. Και δεν θα είσαι μόνος: ο ιδιοκτήτης σου θα μοιραστεί το ίδιο δράμα, καθώς τα πρόστιμα θα πέφτουν σαν κεραυνοί και στους δύο.


Η επίσημη δικαιολογία; «Να περιοριστεί η φοροδιαφυγή». Ω, πόσο ευγενές! Λες και οι ιδιοκτήτες που δηλώνουν ψίχουλα από τα ενοίκια θα σταματήσουν να συμφωνούν κρυφά με τους ενοικιαστές για χαμηλότερα ποσά στο μισθωτήριο και «μαύρα» μετρητά στο χέρι. Γιατί, ας μην γελιόμαστε, η δημιουργικότητα στην τέχνη της φοροαποφυγής δεν γνωρίζει όρια. Αλλά αλήθεια, πιστεύεις ότι αυτός είναι ο πραγματικός σκοπός; Ή μήπως είναι απλώς το πρώτο βήμα για να εξαφανιστούν τα μετρητά από κάθε γωνιά της ζωής μας, μετατρέποντας κάθε συναλλαγή σε έναν ψηφιακό κώδικα που παρακολουθείται από τον Μεγάλο Αδελφό;


Οι φόροι στα ενοίκια, για την ώρα, παραμένουν τσουχτεροί: 15% για εισοδήματα έως 12.000 ευρώ, 35% για 12.001-35.000 ευρώ, και 45% για οτιδήποτε παραπάνω. Όμως, το επιτελείο μας, με φιλόδοξο βλέμμα προς τη ΔΕΘ, ψιθυρίζει για αλλαγές. Ίσως μειώσουν τον πρώτο συντελεστή στο 5% για εισοδήματα έως 5.000 ευρώ – μια ελάφρυνση 500 ευρώ ετησίως, για να μας ρίξουν λίγη στάχτη στα μάτια. Ίσως προσθέσουν νέες κλίμακες ή υιοθετήσουν την πρόταση της ΠΟΜΙΔΑ να φορολογούνται τα ενοίκια όπως οι μισθοί. Ακούγεται καλό, έτσι; Μέχρι να συνειδητοποιήσεις ότι κάθε σου κίνηση θα καταγράφεται, κάθε ευρώ θα παρακολουθείται, και το παλιό καλό χαρτονόμισμα θα γίνει ανάμνηση.


Τα ενοίκια, που ξεπερνούν τα 8,5 δισ. ευρώ ετησίως, δηλώνονται κυρίως (87%) ως ποσά κάτω από 10.000 ευρώ, με 7 στους 10 να δηλώνουν έως 5.000 ευρώ. Με την υπάρχουσα νομοθεσία, το 5% αυτών απαλλάσσεται ως τεκμαρτή δαπάνη συντήρησης. Αλλά μην χαίρεσαι ακόμα. Οι «παρεμβάσεις» που σχεδιάζονται για το τέλος του καλοκαιριού δεν είναι απλώς για τη φορολογία. Είναι ένα σχέδιο για να εξοριστούν τα μετρητά από κάθε συναλλαγή. Σήμερα τα ενοίκια, αύριο τα ψώνια, μεθαύριο ο καφές σου. Όλα ψηφιακά, όλα ελεγχόμενα, όλα… ορατά.


Και ενώ το κράτος μας κουνάει το δάχτυλο για τη φοροδιαφυγή, η αλήθεια κρύβεται πίσω από την ψηφιακή κουρτίνα: ο έλεγχος. Όταν κάθε πληρωμή σου περνάει από το τραπεζικό σύστημα, κάθε σου κίνηση γίνεται ένα δεδομένο στα χέρια κάποιου. Και αν νομίζεις ότι αυτό είναι μόνο για τους «κακούς» φοροφυγάδες, ξανασκέψου. Είναι για όλους μας. Ετοιμάσου, για έναν κόσμο όπου το τελευταίο σου ευρώ θα έχει barcode.


Πηγή

Διαβάστε περισσότερα