Αναζήτηση

Δευτέρα 19 Μαΐου 2025

Η Εφορία στήνει παγίδα σε φορολογούμενους με εισοδήματα 10.000 – 20.000 ευρώ

 

Νέο κύκλο μαζικών διασταυρώσεων δρομολογεί η ΑΑΔΕ βάζοντας αυτή τη φορά στο κάδρο πάνω από 2,8 εκατ. φορολογούμενους οι οποίοι δηλώνουν εισοδήματα από 10.000 έως 20.000 ευρώ το χρόνο. 



Στόχος των διασταυρώσεων είναι ο εντοπισμός όσων εμφανίζουν μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των δηλωθέντων εισοδημάτων και των ποσών που δαπανούν το χρόνο.


Στο ραντάρ της ΑΑΔΕ θα βρεθούν όλες οι κατηγορίες φορολογούμενων από ελεύθερους επαγγελματίες και μισθωτούς μέχρι συνταξιούχους, αγρότες και εισοδηματίες.


Σύμφωνα με το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ, η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών και Προσδιορισμού Φορολογικού Κενού θα προχωρήσεις φέτος σε «Μελέτη – Διασταύρωση Εισοδημάτων 10.000 – 20.000 ευρώ με Δηλωθείσες Δαπάνες».


Για τις διασταυρώσεις ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα χρησιμοποιήσει ειδικούς αλγόριθμους ενώ θα αξιοποιήσει στοιχεία και κάθε διαθέσιμη πληροφορία που αφορούν αγορές σε καταστήματα λιανικής και σούπερ μάρκετ, πληρωμές με κάρτες, δαπάνες για ασφαλιστικά συμβόλαια ζωής, θανάτου, προσωπικών ατυχημάτων και ασθένειας, έξοδα νοσηλίων σε ιδιωτικά θεραπευτήρια, δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία, λογαριασμοί σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, ηλεκτρικού ρεύματος και ύδρευσης άνω των 1.000 ευρώ, τραπεζικούς λογαριασμούς που αθροιστικά εντός του έτους εμφάνισαν κινήσεις άνω των 100.000 ευρώ, ποσά που καταβλήθηκαν για τοκοχρεολυτική απόσβεση στεγαστικών, καταναλωτικών και άλλων δανείων, αγορές περιουσιακών στοιχείων (ακινήτων, αυτοκινήτων).


Εξονυχιστικοί έλεγχοι

Μετά τα πρώτα ευρήματα από τις διασταυρώσεις οι ελεγκτικός μηχανισμός θα προχωρήσει σε περαιτέρω έλεγχο στις περιπτώσεις εκείνες όπου υπάρχουν ενδείξεις ότι τα δηλωθέντα εισοδήματα δεν καλύπτουν τις δαπάνες διαβίωσης η την προσαύξηση περιουσίας.


Στο στάδιο αυτό, θα αξιοποιηθούν έμμεσες τεχνικές ελέγχου που αφορούν την ανάλυσης της ρευστότητας του φορολογούμενου, την καθαρή θέση, το ύψος των τραπεζικών καταθέσεων και των δαπανών σε μετρητά και με βάση τα οποία η φορολογική διοίκηση προσδιορίζει το ποσό του φόρου που αναλογεί κατ’ εκτίμηση.


Σημειώνεται ότι η χρήση των έμμεσων τεχνικών ελέγχου οδηγεί στον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος του φορολογούμενου μέσω της ανάλυσης της οικονομικής του κατάστασης, κάνοντας χρήση πληροφοριών από διάφορες πηγές, πέρα από τη δήλωση και τα επίσημα βιβλία και στοιχεία του. Ενεργοποιούνται κυρίως σε περιπτώσεις όπου υπάρχει:


  • Αδικαιολόγητη αύξηση περιουσιακών στοιχείων.
  • Δαπάνες που δεν δικαιολογούνται από τα δηλωθέντα εισοδήματα (ατομικά ή/και οικογενειακά των φυσικών προσώπων).
  • Υποψία/ένδειξη ότι το πραγματικό εισόδημα είναι μεγαλύτερο του δηλωθέντος.

Κατά την εφαρμογή των έμμεσων τεχνικών ελέγχου, στην πράξη διενεργούνται ταυτόχρονα δύο είδη ελέγχου. Διενεργείται καταρχήν τακτικός έλεγχος φορολογίας εισοδήματος με τον συνήθη τρόπο, δηλαδή ελέγχονται οι πηγές προέλευσης των εισοδημάτων, η ορθή απεικόνιση αυτών στις φορολογικές δηλώσεις και στα λογιστικά βιβλία (σε περίπτωση άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας), η ορθή έκπτωση δαπανών αλλά και έλεγχος με τεκμαρτές δαπάνες.


Στην εφορία για εξηγήσεις

Οι φορολογούμενοι που θα εντοπιστούν με μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των δηλωθέντων εισοδημάτων και των δαπανών που έχουν πραγματοποιήσει θα κληθούν να δώσουν διευκρινήσεις και όσοι δεν τεκμηριώσουν τη νομιμότητα των ποσών που δαπάνησαν, θα κληθούν να καταβάλουν φόρο 33% στη διαφορά των εισοδημάτων, πρόστιμο 50% στη διαφορά των φόρων, και προσαυξήσεις για εκπρόθεσμη καταβολή.


Επισημαίνεται ότι το πρώτο κύμα διασταυρώσεων αποκάλυψε περίπου 800 άτομα τα οποία εμφάνιζαν εισοδήματα κάτω των 10.000 ευρώ αλλά οι δαπάνες τους δεν δικαιολογούνταν από τα δηλωθέντα εισοδήματα και από τα στοιχεία της ΑΑΔΕ.


Πηγή

Διαβάστε περισσότερα

Έρχονται τα διόδια κίνησης;

 

Οι συγκοινωνιολόγοι προτείνουν την εισαγωγή ενός νέου συστήματος διαχείρισης της κυκλοφορίας, το οποίο περιλαμβάνει την εφαρμογή τελών συμφόρησης, την αναμόρφωση του Δακτυλίου και την ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών.


Μια νέα πρόταση-σοκ για τα δεδομένα της Αθήνας κερδίζει έδαφος στα επιτελεία των συγκοινωνιολόγων και των αρμόδιων αρχών: τέλη κυκλοφορίας εντός της ημέρας, αποκλειστικά για τις ώρες αιχμής και μόνο σε συγκεκριμένους, επιβαρυμένους οδικούς άξονες. Δηλαδή ένα «χαράτσι κίνησης», όπως ήδη αποκαλείται. Η ιδέα είναι απλή αλλά ριζοσπαστική για τα ελληνικά δεδομένα: όποιος επιθυμεί να χρησιμοποιήσει δρόμους όπως η λεωφόρος Κηφισίας, η Συγγρού ή η Αλεξάνδρας κατά τις ώρες 07:00–10:00 και 16:00–19:00, θα πρέπει να καταβάλει αντίτιμο – διόδια. Ο στόχος είναι να αποθαρρυνθεί η αλόγιστη χρήση του Ι.Χ. και να αποσυμφορηθούν οι πιο «φορτωμένες» λεωφόροι, παραχωρώντας προτεραιότητα σε όσους έχουν πραγματική ανάγκη μετακίνησης: εργαζόμενους, επαγγελματίες, έκτακτα περιστατικά.


Το μέτρο προσομοιάζει με συστήματα που εφαρμόζονται εδώ και χρόνια στο Λονδίνο (congestion charge) και τη Σιγκαπούρη (ERP), όπου οι οδηγοί πληρώνουν ανάλογα με την ώρα και τη ζώνη που διασχίζουν. Στην περίπτωση της Αθήνας, το ποσό που εξετάζεται κυμαίνεται από 2 έως 5 ευρώ ανά διέλευση, με απαλλαγές για ηλεκτρικά, ΑμεΑ και επαγγελματικά οχήματα πρώτης ανάγκης.


Η εφαρμογή του «ωριαίου χαρατσιού» θα γίνεται ψηφιακά, μέσω ειδικών καμερών καταγραφής κυκλοφορίας και αριθμών κυκλοφορίας. Στο παρασκήνιο, υπάρχουν ήδη συζητήσεις για πιλοτική εφαρμογή στην Κηφισίας και την Κατεχάκη από το 2026, εφόσον προχωρήσει η σχετική νομοθεσία και εξασφαλιστεί χρηματοδότηση.


Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι εάν η Αθήνα είναι έτοιμη να δεχτεί μια τέτοια μορφή περιορισμού στην καθημερινή μετακίνηση. Οι συγκοινωνιολόγοι πάντως είναι σαφείς: αν δεν μειώσουμε τα Ι.Χ. στις ώρες αιχμής, η πόλη δεν θα ανασάνει ποτέ.


Αναμόρφωση του Δακτυλίου

Ο ισχύων Δακτύλιος μονά-ζυγά θεωρείται παρωχημένος και αναποτελεσματικός. Οι ειδικοί προτείνουν την αντικατάστασή του με έναν “Πράσινο Δακτύλιο”, ο οποίος θα βασίζεται σε περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά κριτήρια. Αυτός ο νέος Δακτύλιος θα μπορούσε να επιτρέπει την είσοδο στο κέντρο μόνο σε οχήματα που πληρούν συγκεκριμένα πρότυπα εκπομπών ή με την καταβολή αντίτιμου.


Ενίσχυση των Δημόσιων Συγκοινωνιών

Η αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών είναι κρίσιμη για την επιτυχία των παραπάνω μέτρων. Η αλήθεια είναι ότι γίνονται ουσιαστικές ενέργειες τα τελευταία 4 χρόνια, όπως η αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων του μετρό σε κάθε 3 λεπτά θα μπορούσε να εξυπηρετεί έως και 20.000 επιβάτες ανά ώρα. Η ολοκλήρωση της Γραμμής 4 του μετρό (Γαλάτσι – Γουδή) εκτιμάται ότι θα έχει αντίκτυπο ισοδύναμο με την κατασκευή τεσσάρων αστικών αρτηριών, όπως η Κηφισίας.


Υποδομές και Έργα

Προτείνονται επίσης έργα υποδομής, όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά, η αναβάθμιση της λεωφόρου Βουλιαγμένης και η σύνδεση του νέου αεροδρομίου με το παλιό. Αυτά τα έργα στοχεύουν στη βελτίωση της κυκλοφορίας και της προσβασιμότητας στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής.


Η εφαρμογή αυτών των μέτρων απαιτεί συντονισμένη προσπάθεια από την πολιτεία, τους φορείς συγκοινωνιών και τους πολίτες, με στόχο μια πιο βιώσιμη και αποτελεσματική αστική κινητικότητα.


Πηγή

Διαβάστε περισσότερα

Κυριακή 18 Μαΐου 2025

Επιστήμονες ανίχνευσαν οξυγόνο στον πιο μακρινό γαλαξία που έχει αναλυθεί ποτέ

 

Επιστήμονες εντόπισαν οξυγόνο σε έναν γαλαξία τόσο μακρινό που το φως του ταξίδεψε 13,4 δισεκατομμύρια χρόνια για να φτάσει σε εμάς.



Η ανακάλυψη αυτή προσφέρει μια συναρπαστική ματιά στα κοσμικά γεγονότα που συνέβησαν μόλις μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια μετά την έναρξη των πάντων.


Οι ερευνητές λένε ότι είναι το πιο μακρινό σύστημα που επιβεβαιώθηκε ότι εμφανίζει τέτοια ατομικά σήματα, αναδεικνύοντας τη δύναμη των προηγμένων τηλεσκοπίων που συνεργάζονται. Εντόπισαν επίσης έντονο σχηματισμό άστρων και ένα σχετικά χαμηλό επίπεδο βαρύτερων στοιχείων.


Σάρωση του γαλαξία για οξυγόνο

Ο Jorge Zavala, αστρονόμος στο Περιφερειακό Κέντρο ALMA της Ανατολικής Ασίας στο Εθνικό Αστρονομικό Παρατηρητήριο της Ιαπωνίας, έπαιξε καθοριστικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια.


«Στρέψαμε τις περισσότερες από σαράντα κεραίες των 12 μέτρων του Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) και του 6,5 μέτρων James Webb Space Telescope (JWST) για αρκετές ώρες σε μια θέση του ουρανού που θα φαινόταν εντελώς άδεια στο γυμνό ανθρώπινο μάτι», δήλωσε ο Zavala.


«Ο στόχος ήταν να συλλάβουμε ένα σήμα από ένα από τα πιο μακρινά αστρονομικά αντικείμενα που είναι γνωστά μέχρι σήμερα», σημείωσε.


Η ομάδα εντόπισε με επιτυχία την εκπομπή από διεγερμένα άτομα διαφόρων στοιχείων, όπως το υδρογόνο και το οξυγόνο. Αυτές οι εκπομπές δίνουν στους επιστήμονες μια ένδειξη για τα υλικά που δημιούργησαν τα πρώτα αστέρια.


Ασυνήθιστες συνθήκες για έναν γαλαξία

Ο γαλαξίας, που ονομάζεται GHZ2, έχει μάζα μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια φορές τον Ήλιο μας, αλλά φαίνεται να χωράει σε μια περιοχή με διάμετρο μόνο μερικές εκατοντάδες έτη φωτός.


Αυτή η πυκνότητα μπορεί να μοιάζει με αυτό που παρατηρείται σε στενά αστρικά σμήνη, γεγονός που εγείρει ερωτήματα σχετικά με το πώς σχηματίστηκαν τέτοιες πολυπληθείς δομές τόσο νωρίς στην ιστορία του σύμπαντος.


Η μεταλλικότητα - το ποσοστό των βαρύτερων στοιχείων - είναι περίπου το ένα δέκατο αυτού που βρίσκουμε στη γειτονιά του Ήλιου μας. Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη για κάτι που εμφανίστηκε όταν το σύμπαν ήταν ακόμα νεαρό- ωστόσο δείχνει ότι τα μέταλλα συσσωρεύτηκαν ταχύτερα από ό,τι αρχικά αναμενόταν.


Εκρήξεις σχηματισμού αστέρων

Τα καυτά, βραχύβια αστέρια κυριαρχούν σε αυτό το αντικείμενο, γεγονός που εξηγεί τη λαμπρή λάμψη και την ασυνήθιστη ενεργειακή υπογραφή του.


Η ακτινοβολία των άστρων είναι αρκετά ισχυρή ώστε να δημιουργεί στοιχεία σε ολόκληρο τον γαλαξία, όπως ιονισμένο οξυγόνο και υδρογόνο. Λάμπει με έναν τρόπο που ιντριγκάρει τους αστρονόμους, οι οποίοι το συγκρίνουν με τα εργοστάσια άστρων σε πολύ πιο ώριμους γαλαξίες.


Οι παρατηρήσεις δείχνουν ότι η γέννηση άστρων συμβαίνει γρήγορα σε αυτό το περιβάλλον, υποδεικνύοντας έναν κύκλο που μοιάζει με έκρηξη και όχι με αργό ρυθμό.


Πολλοί πιστεύουν ότι αυτές οι εκρήξεις δραστηριότητας που αφορούν το οξυγόνο συνέβαιναν συχνότερα στο αρχαίο σύμπαν, γεγονός που ενδεχομένως εξηγεί πώς ορισμένοι γαλαξίες μεγάλωσαν τόσο γρήγορα και τόσο μεγάλοι.


Εξέλιξη του πρώιμου σύμπαντος

Ο Tom Bakx είναι αστρονόμος στο Πανεπιστήμιο Chalmers της Σουηδίας και πρώην ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Nagoya.


«Η μελέτη αυτή αποτελεί επιστέγασμα της πολυετούς προσπάθειας για την κατανόηση των γαλαξιών στο πρώιμο σύμπαν», δήλωσε ο Bakx. «Ο πρόσθετος χρόνος του τηλεσκοπίου θα είναι το κλειδί για τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο εξελίχθηκαν τα μέταλλα, ο σχηματισμός αστέρων και οι μαύρες τρύπες στο πρώιμο σύμπαν».


Η ανάλυση των πολλαπλών γραμμών εκπομπής επέτρεψε διάφορους βασικούς ελέγχους των ιδιοτήτων των γαλαξιών και κατέδειξε τις δυνατότητες του ALMA μέσω της συνέργειας τηλεσκοπίων όπως το JWST.


Οι ερευνητές εξήγησαν ότι τα τρέχοντα αποτελέσματα ανοίγουν την πόρτα για βαθύτερες έρευνες στην αυγή της συγκρότησης των γαλαξιών.


Ανίχνευση οξυγόνου σε γαλαξίες

Οι ειδικοί σημειώνουν επίσης ότι κάθε νέα ανίχνευση αναδεικνύει το πλεονέκτημα του συνδυασμού δεδομένων από εργαλεία που ειδικεύονται στην απεικόνιση σε διαφορετικά μήκη κύματος.


Με τη συγχώνευση των ραδιοφωνικών και υπέρυθρων παρατηρήσεων, οι ερευνητές μπορούν να αποκαλύψουν τα δομικά στοιχεία των γαλαξιών που ευδοκίμησαν μόλις μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια μετά την έναρξη των πάντων.


Οι επιστήμονες έχουν στρέψει τώρα την προσοχή τους στη σύλληψη πρόσθετων γραμμών εκπομπής που θα μπορούσαν να αποκαλύψουν τη δομή και τη χημεία αυτών των μακρινών συστημάτων. Τα σήματα αυτά μπορεί να ρίξουν φως στα πρότυπα ανάπτυξης των μαύρων οπών, καθώς και στις κοσμικές επιρροές που διαμόρφωσαν τις δομές μεγάλης κλίμακας.


Τελικά, μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα του πρώιμου σύμπαντος θα μπορούσε να διευκρινίσει πώς σχηματίστηκαν τα αστέρια και τα σμήνη κάτω από σκληρές συνθήκες. Αν και ακούγεται δύσκολο, κάθε νέα ανακάλυψη μας φέρνει πιο κοντά στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι γαλαξίες αναπτύχθηκαν από ταπεινά ξεκινήματα.


Μελλοντικές ερευνητικές κατευθύνσεις

Ο GHZ2 ξεχωρίζει ως υπενθύμιση ότι η κοσμική εξέλιξη ξεκίνησε με γρήγορους ρυθμούς. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι παρόμοια αντικείμενα μπορεί να βρίσκονται ακόμη ανεξερεύνητα, περιμένοντας να προσθέσουν νέα κομμάτια στο παζλ.


Αυτή η ανάλυση σηματοδοτεί ένα μεγάλο άλμα στον εντοπισμό του πότε και πώς προέκυψαν οι πρώτες αστρικές κοινότητες. Οι επιστήμονες ελπίζουν ότι οι παρατηρήσεις που θα ακολουθήσουν θα επιβεβαιώσουν λεπτομέρειες σχετικά με τη δομή του γαλαξία και το ρόλο του οξυγόνου στην κοσμική ιστορία.


Η μελέτη δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature Astronomy.


Πηγή

Διαβάστε περισσότερα

Οικισμοί: Φουντώνουν οι αντιδράσεις για το νέο ΠΔ - "Σε μια νύχτα οικόπεδα γίνονται χωράφια"

 

Το νέο προεδρικό διάταγμα 129/2025 για τη δόμηση στους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων έχει προκαλέσει τεράστιες αντιδράσεις, όχι μόνο από τους ιδιοκτήτες οικοπέδων για την απώλεια της περιουσίας τους, αλλά και από αυτοδιοικητικούς οι οποίοι κατηγορούν το Υπουργείο Περιβάλλοντος ότι “μετατρέπει εν μία νυκτί οικόπεδα πολιτών σε χωράφια”.


Το εν λόγω ζήτημα έχει απασχολήσει και την ΚΕΔΕ με δημάρχους και μέλη της Επιτροπής Περιβάλλοντος να προειδοποιούν για σοβαρές κοινωνικές και αναπτυξιακές συνέπειες εάν προχωρήσει έτσι η εφαρμογή του διατάγματος.


“Το Π.Δ. έρχεται να επιβάλει έναν προκρούστειο κανόνα σε όλες τις περιοχές της χώρας, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η ιδιαιτερότητα κάθε οικισμού, ούτε οι τοπικές δυναμικές ανάπτυξης.”, αναφέρει ο Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδας, Βασίλης Κεγκέρογλου


Την παραμονή του Π.Δ. οι πολίτες έχουν οικόπεδα, την επαύριο θα έχουν ‘χωραφάκια’”, σχολίασε εκτιμώντας ότι η πολιτική αυτή ενδέχεται να προκαλέσει ακόμα και εκλογικό κόστος 5–7% για την κυβέρνηση.


Ο Δήμαρχος Ζίτσας Μιχάλης Πλιάκος με επιστολή του, προς την ΚΕΔΕ, μετέφερε τα προβλήματα που δημιουργούνται από τη δραστική και οριζόντια μείωση στα όρια των μικρών οικισμών.


«Από τον περασμένο Φεβρουάριο είχαμε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις από την αναοριοθέτηση των μικρών οικισμών που επιβάλει το Προεδρικό Διάταγμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος», επισημαίνει χαρακτηριστικά. Σημειώνεται ότι ο κ. Πλιάκος είχε αποστείλει σχετικό έγγραφο από τις αρχές του περασμένου Φεβρουαρίου στον αρμόδιο Υφυπουργό, τον Γενικό Γραμματέα και τα μέλη της επιτροπής που ασχολείται με το ζήτημα της οριοθέτησης μικρών οικισμών.


Ο Δήμαρχος επισημαίνει τα προβλήματα που εγείρονται από την εφαρμογή της παραγράφου 8, του άρθρου 5 του νέου Προεδρικού Διατάγματος το οποίο μεταξύ άλλων, προβλέπει υποχρεωτική αναοριοθέτηση των οικισμών κάτω των 2.000 κατοίκων μειώνοντας έτσι δραματικά και οριζόντια τα όριά τους. «Το σχέδιο του Π.Δ. όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε, μετατρέπει εν μία νυκτί οικόπεδα πολιτών σε χωράφια, υπονομεύει οποιαδήποτε αναπτυξιακή προοπτική και τις προσπάθειες που καταβάλουμε ως αιρετοί της τοπικής αυτοδιοίκησης να ξαναζωντανέψουμε τους μικρούς αγροτικούς οικισμούς των Δήμων μας», επισημαίνει χαρακτηριστικά.


Να «παγώσει»…


Καταλήγοντας στην επιστολή του ο Μιχ. Πλιάκος ζητάει «να αναληφθούν πρωτοβουλίες προκειμένου να «παγώσει» η επικείμενη δημοσίευση στην εφημερίδα της κυβέρνησης του Προεδρικού Διατάγματος και να διεκδικήσουν την τροποποίηση και αναθεώρησή του με όρους που θα προστατεύουν το περιβάλλον και ταυτόχρονα θα  λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής (μορφολογία εδάφους, ορεινότητα, νησιωτικότητα,  πληθυσμιακά κριτήρια κ.α.) χωρίς να στέκεται τροχοπέδη στις προοπτικές ανάπτυξης της ήδη γερασμένης και ερημωμένης ελληνικής περιφέρειας».


Ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της ΚΕΔΕ, κ. Μανώλης Κοκοσάλης, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, επικεντρώνοντας την κριτική του στο άρθρο 5 του σχεδίου Π.Δ.


Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά:

“Αν περάσει αυτό το προεδρικό διάταγμα, θα πρέπει να εγκαταλείψουμε τους οικισμούς μας και να πάμε όλοι σε μεγάλα αστικά κέντρα. Τα όρια μειώνονται δραματικά και ακυρώνεται ουσιαστικά η δυνατότητα δόμησης στην περιφέρεια.”


Ο ίδιος επεσήμανε ότι η μείωση των ορίων στους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων γίνεται με κριτήρια του 1983, αγνοώντας τις σημερινές ανάγκες, την πληθυσμιακή και αναπτυξιακή πραγματικότητα, και τις εν εξελίξει μελέτες για τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΤΠΣ).


Ο Δήμαρχος Μουζακίου, Θεοφάνης Στάθης, σε άρθρο του με τίτλο:  “Νέο ΠΔ για μικρούς οικισμούς: Η καταδίκη της ελληνικής περιφέρειας”, αναφέρει:


“Την ώρα που η ρητορική περί ενίσχυσης της περιφέρειας και ανάσχεσης της αστυφιλίας πλημμυρίζει τα κοινοβουλευτικά έδρανα, ένα νέο Προεδρικό Διάταγμα έρχεται να στείλει ένα ηχηρό μήνυμα προς την αντίθετη κατεύθυνση. Το Π.Δ 194/2025 για τους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων δεν μοιάζει με αναπτυξιακό εργαλείο, αλλά περισσότερο με τελεσίγραφο για την ερήμωση των μικρών Δήμων και των ιστορικών μας χωριών.”


“Οι όροι αρτιότητας που επιβάλλονται, ιδίως στις ζώνες των ιστορικών πυρήνων, αποτελούν ένα πρωτοφανές χτύπημα στην μικρή ιδιοκτησία. Απαιτώντας ελάχιστο εμβαδόν 2.000 τ.μ., το διάταγμα ακυρώνει de facto την οικοδομησιμότητα για αμέτρητα μικρά οικόπεδα που αποτελούν τον κόπο και τις οικονομίες γενεών. Είναι σαν να χαράσσεται μια κόκκινη γραμμή που αφήνει εκτός ανάπτυξης ολόκληρες περιοχές.”


“Αντί να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ κέντρου και περιφέρειας, το νέο Π.Δ μοιάζει να εμβαθύνει την τάφρο. Πώς θα μπορέσουν οι νέοι άνθρωποι να ριζώσουν στον τόπο τους όταν η απόκτηση ενός οικοπέδου για κατοικία καθίσταται άπιαστο όνειρο; Η ενίσχυση της αστυφιλίας δεν είναι απλώς μια ανεπιθύμητη παρενέργεια – φαντάζει πλέον ως συνειδητή επιλογή αυτού του νέου πλαισίου.”


“Οι αντιδράσεις από τους τοπικούς άρχοντες και τους κατοίκους δεν είναι απλώς μουρμούρισμα. Είναι κραυγή αγωνίας για το μέλλον των κοινοτήτων τους. Η προοπτική της αναστολής κάθε οικοδομικής δραστηριότητας δεν σημαίνει απλώς απώλεια εισοδήματος για τους επαγγελματίες του κλάδου, αλλά οικονομική ασφυξία για ολόκληρες περιοχές. Επιπλέον, η απουσία ουσιαστικής διαβούλευσης αφήνει μια πικρή γεύση αδιαφορίαςγια τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής επαρχίας.”


Το Π. Δ 194 / 2025 δεν είναι απλώς ένα τεχνικό κείμενο, είναι μια δυνητική καταδίκη για τους μικρούς Δήμους και τα χωριά μας. Αντί για φάρο ανάπτυξης, μοιάζει με σκοτεινό σύννεφο που απειλεί να σβήσει κάθε ελπίδα για αναζωογόνηση. Η ανάγκη για άμεση επαναξιολόγηση και ουσιαστικό διάλογο δεν είναι απλώς αίτημα, αλλά κραυγή επιβίωσης για την ελληνική περιφέρεια, πριν οι πληγές που ανοίγει αυτό το διάταγμα γίνουν ανίατες.


“Ως Δήμαρχος του Δήμου Μουζακίου, που παρά τα σοβαρά πλήγματα που έχει δεχθεί παραμένει κραταιός και έχει χαράξει σταθερή πορεία ανάπτυξης, καλώ τον αρμόδιο Υπουργό να πράξει το επιβεβλημένο και αυτονόητο: Να ανακαλέσει το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα και να μην ανακόψει την ανάπτυξη του τόπου μας, αποδεικνύοντας παράλληλα ότι η ενίσχυση της επαρχίας δεν είναι απλώς πομπώδης έκφραση αλλά έμπρακτη στήριξη και ειλικρινές ενδιαφέρον”.


Στο μεταξύ σήμερα Δευτέρα 5 Μαΐου ο Δήμος Αποκορώνου, διοργανώνει ανοικτή  ενημερωτική ημερίδα για το θέμα εκφράζοντας την έντονη αντίθεσή του στο Προεδρικό Διάταγμα 129/2025.


Την ίδια ώρα την έντονη αντίδρασή του εκφράζει και ο Δήμος Σφακίων τονίζοντας σε σχετική ανακοίνωση ότι, “οι συνέπειες που θα έχει η εφαρμογή του Π.Δ. στους ιδιοκτήτες ακίνητης περιουσίας, στους επιχειρηματίες αλλά και στο σύνολο των κατοίκων του Δήμου Σφακίων θα είναι καταστροφικές και καλεί την Πολιτεία να αποσύρει άμεσα το Π.Δ. 194/2025 και να προχωρήσει χρησιμοποιώντας τα Τοπικά ή Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια στη θεσμική θωράκιση των υφιστάμενων ορίων και στον καθορισμό των όρων δόμησης και χρήσεων γης των οικισμών του Δήμου Σφακίων, έχοντας πάντα ως γνώμονα την ανάπτυξη της υπαίθρου και των ορεινών περιοχών και την αποφυγή της ερήμωσής τους.”


Στο εν λόγω ζήτημα αναφέρθηκε με ανάρτησή του και ο Παύλος Πολάκης: «Τη Δευτέρα 5 Μάϊου στις 4.00 το απόγευμα θα συμμετάσχω στην ημερίδα που διοργανώνει ο Δήμος Αποκορώνου για το ΠΔ που κάνει τα οικόπεδα στα χωριά χωράφια για να πουληθούν μισοτιμής σε ξενοδόχους ή ΑΠΕτζηδες!».


Ωστόσο, υπάρχουν και κάποιοι που φαίνεται να συμφωνούν με το νέο ΠΔ. Ο δήμαρχος Κερκυραίων Στέφανος Πουλημένος και η παράταξη του,  αρνήθηκαν να εγκρίνουν καταδικαστικό ψήφισμα για το Π.Δ. 194/2025, λέγοντας  ότι, είναι ανάγκη να αντιμετωπισθεί η ζοφερή κατάσταση της πολεοδομικής αταξίας και επειδή η εφαρμογή του ΠΔ είναι υπό την αίρεση των αποτελεσμάτων των μελετών τοπικού πολεοδομικού σχεδιασμού, να μείνει η συζήτηση, που αναμένεται μακρά, ανοικτή.


Πηγή

Διαβάστε περισσότερα

Καταστρέφουν την ελιά για τα φωτοβολταϊκά – Προς εκρίζωση 500.000 χιλιάδες ελαιόδενδρα

 

Η Ανδαλουσία βρίσκεται στο επίκεντρο έντονης διαμάχης, καθώς η Περιφερειακή Κυβέρνηση ενέκρινε την εγκατάσταση 25 τεράστιων φωτοβολταϊκών μονάδων σε συνολικά 5.500 εκτάρια γης, καλυμμένα σήμερα από αιωνόβιους ελαιώνες στις επαρχίες Χαέν και Κόρδοβα.


Η απόφαση αυτή συνεπάγεται την εκρίζωση περίπου 500.000 ελιών, πολλές από τις οποίες ξεπερνούν τα 100 χρόνια ζωής.


Η κίνηση εντάσσεται στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης, όμως έχει προκαλέσει κύμα διαμαρτυριών από περιβαλλοντικές και αγροτικές οργανώσεις. Οι πλατφόρμες SOS Rural και Campiña Norte, που έχουν προγραμματίσει κοινή συνάντηση στη Λοπέρα της Χαέν, προειδοποιούν ότι για να αντισταθμιστούν οι εκπομπές CO₂ που μέχρι σήμερα απορροφούσαν αυτά τα δέντρα, θα χρειάζονταν περίπου 30 εκατομμύρια νέα δέντρα. Παρ’ όλα αυτά, ο πρόεδρος της Ανδαλουσίας, Χουάν Μανουέλ Μορένο, δήλωσε ότι θα φυτευτούν μόλις 1,5 εκατομμύριο δέντρα σε 2.500 εκτάρια — ποσότητα που δεν αντισταθμίζει ούτε το 6% των ετήσιων εκπομπών CO₂ που δεσμεύουν οι ελιές που θα κοπούν.


Οικολογικό έλλειμμα άνθρακα


Τα δεδομένα είναι αποκαλυπτικά. Σύμφωνα με το Ίδρυμα Aquae, ένα νεαρό δέντρο απορροφά 10–30 κιλά CO₂ ετησίως. Αντίθετα, μελέτες από το Πανεπιστήμιο της Χαέν δείχνουν ότι μία αιωνόβια ελιά μπορεί να δεσμεύει έως και 570 κιλά CO₂ κάθε χρόνο. Η απώλεια των ελαιώνων θα δημιουργήσει σημαντικό οικολογικό έλλειμμα, αντίθετο με τον στόχο της «απανθρακοποίησης» που προωθείται.


«Είναι εντελώς αντιφατικό να μιλάμε για πράσινη μετάβαση και ταυτόχρονα να καταστρέφουμε τις πιο ισχυρές φυσικές αποθήκες άνθρακα που διαθέτουμε», δηλώνει η Ναταλία Κορμπαλάν, εκπρόσωπος της SOS Rural.


Κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες


Η αντικατάσταση των ελαιώνων με βιομηχανικές υποδομές φέρνει μαζί της και βαριές κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις. Στη Λοπέρα, μια κωμόπολη 3.500 κατοίκων όπου το 90% ζει από την ελαιοκαλλιέργεια, σχεδιάζεται η εγκατάσταση τεσσάρων εργοστασίων που θα καλύψουν 426 εκτάρια, αφανίζοντας περισσότερα από 42.000 ελαιόδεντρα.


Η πλατφόρμα Campiña Norte καταγγέλλει πως τα έργα έχουν χαρακτηριστεί «δημόσιας ωφέλειας», δίνοντας στη διοίκηση το δικαίωμα να εφαρμόζει αναγκαστικές απαλλοτριώσεις. «Οι ιδιοκτήτες πολλές φορές πιέζονται να υπογράψουν ενοικιαστήρια με την απειλή απώλειας της γης τους», λέει ο Ραφαέλ Αλκαλά, εκπρόσωπος της πλατφόρμας.


Προσθέτει επίσης ότι η έλλειψη διαφάνειας είναι ανησυχητική, καθώς οι κάτοικοι μαθαίνουν για τα σχέδια μέσα από δημοτικά ανακοινωτήρια ή την Επίσημη Εφημερίδα, διαδικασία που αν και νόμιμη, «δεν είναι ούτε ηθική ούτε επαρκής».


Πολιτιστική και περιβαλλοντική κληρονομιά σε κίνδυνο


Πέρα από το οικονομικό πλήγμα, η περιοχή χάνει ένα αγροτικό τοπίο αιώνων, το οποίο αποτελεί πολιτιστική κληρονομιά της Ανδαλουσίας. Η προσπάθεια για ένταξη αυτών των ελαιώνων στον κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO απειλείται πλέον άμεσα. Παράλληλα, η μετατροπή γεωργικής γης σε βιομηχανική ενδέχεται να επιταχύνει φαινόμενα ερημοποίησης και εγκατάλειψης των αγροτικών κοινοτήτων.


Οι αγροτικές πλατφόρμες σκοπεύουν να καταθέσουν περισσότερες από 20.000 υπογραφές αυτή την εβδομάδα στη Σεβίλλη, ζητώντας ριζική επανεξέταση του μοντέλου ενεργειακής μετάβασης στην περιοχή. Το δίλημμα μεταξύ «πράσινης ενέργειας» και διατήρησης του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης.


Πηγή

Διαβάστε περισσότερα

Κηφισός: Οδηγός σταμάτησε στη μεσαία λωρίδα για να κάνει την ανάγκη του (ΒΙΝΤΕΟ)

 


Ένα περιστατικό που ξεπερνά και τις πιο απίθανες εικόνες της κυκλοφορίας στην Αττική έλαβε χώρα στον Κηφισό. Οδηγός Ι.Χ. σταμάτησε το όχημά του στη μεσαία λωρίδα της εθνικής οδού – όχι λόγω βλάβης, όχι λόγω τροχαίου, αλλά για έναν εντελώς προσωπικό λόγο: για να κάνει την ανάγκη του.


Με αναμμένα αλάρμ και χωρίς ίχνος βιασύνης, κατεβαίνει από το αυτοκίνητο. Πίσω του, μια νταλίκα ακινητοποιείται. Από δίπλα, άλλοι οδηγοί αναρωτιούνται τι ακριβώς συμβαίνει. Η κυκλοφορία κόβεται – και για λίγα λεπτά, όλα σταματούν. Κυριολεκτικά και μεταφορικά.


Στο σημείο φτάνει και περιπολικό. Ο αστυνομικός πλησιάζει, ανταλλάσσονται λίγες κουβέντες – οι λεπτομέρειες παραμένουν άγνωστες. Ο οδηγός, πάντως, επιστρέφει στο όχημά του με εμφανή ανακούφιση και συνεχίζει κανονικά την πορεία του. Ούτε πρόστιμο, ούτε παρατήρηση. Ίσως απλώς ένα ήπιο «μην το ξανακάνεις».


Η απορία μένει: γιατί στη μεσαία λωρίδα; Γιατί όχι δεξιά; Γιατί όχι λίγο πιο πέρα, λίγο πιο διακριτικά; Ίσως γιατί όταν η φύση καλεί, όλα μοιάζουν επείγοντα. Ίσως και γιατί, σε κάποιους δρόμους, η κοινή λογική έχει περάσει με κόκκινο.


Το περιστατικό αφήνει πίσω του μια ελαφρά κυκλοφοριακή συμφόρηση, μερικά κωμικά ερωτήματα και μια σιωπηλή υπενθύμιση: όταν οδηγείς στην Αθήνα, να περιμένεις τα πάντα. Ακόμα και… στάση ανακούφισης στη μεσαία λωρίδα.


Πηγή


Διαβάστε περισσότερα

Σάββατο 17 Μαΐου 2025

Αλλάζουν όλα στον Κηφισό - Σχέδιο ανάσα με νέα έργα και παρακάμψεις

 

Σχέδιο-ανάσα με νέα έργα και παρακάμψεις για να «ξεκολλήσει» ο δρόμος των χιλιάδων μποτιλιαρισμένων…




Η λεωφόρος Κηφισού, η πιο πολύπαθη αρτηρία του λεκανοπεδίου Αττικής, μπαίνει επιτέλους στο μικροσκόπιο των τεχνικών υπηρεσιών και σχεδιαστών του Υπουργείου Υποδομών. Με στόχο να αντιμετωπιστεί μία από τις σοβαρότερες εστίες κυκλοφοριακής συμφόρησης στη χώρα – ειδικά στο καθοδικό ρεύμα από Μεταμόρφωση έως Ρέντη – το υπουργείο προχωρά σε σειρά κρίσιμων παρεμβάσεων.


Σήμερα, χιλιάδες οδηγοί καθημερινά χάνουν πολύτιμες ώρες κολλημένοι στην κάθοδο του Κηφισού, ειδικά στο σημείο εισόδου από την Αττική Οδό, στη Μεταμόρφωση. Οι ουρές φτάνουν ακόμη και τα 3 χιλιόμετρα, με κυκλοφοριακή ασφυξία που συχνά ξεκινά από τη Νέα Κηφισιά και φτάνει μέχρι το Αιγάλεω. Μοναδική διέξοδος η προσθήκη εναλλακτικών αξόνων, καθώς το καθοδικό ρεύμα παραμένει εδώ και δεκαετίες εγκλωβισμένο στις μόλις δύο λωρίδες κυκλοφορίας.


Πλέον, εξετάζονται τεχνικές λύσεις στην είσοδο του Κηφισού από την Αττική Οδό, ώστε να αναδιαμορφωθεί το ρεύμα καθόδου και να ενισχυθεί με καλύτερη ροή. Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου, βρίσκονται υπό μελέτη κυκλικές παρακάμψεις και νέες αποσβεστικές λωρίδες, που θα επιτρέψουν στα οχήματα να εισέρχονται σταδιακά και όχι μαζικά στον Κηφισό. Εφόσον εφαρμοστούν, οι καθυστερήσεις στο σημείο θα μπορούσαν να μειωθούν έως και κάτω από το 1 χλμ, μια πραγματική επανάσταση για το συγκεκριμένο bottleneck.


Το μεγάλο έργο στον Σκαραμαγκά αλλάζει τις ροές

Κομβικό ρόλο στο σχέδιο αποσυμφόρησης αναλαμβάνει το μεγάλο έργο της αναβάθμισης του κόμβου Σκαραμαγκά, το οποίο μπαίνει σε τροχιά δημοπράτησης και θα αποτελέσει μία από τις μεγαλύτερες παρεμβάσεις στα δυτικά του λεκανοπεδίου την τελευταία 20ετία. Ο οδικός άξονας Λεωφόρου Σχιστού – Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω (ΔΠΛΑ) θα συνδεθεί με τρεις νέους ανισόπεδους κόμβους (Σκαραμαγκά, Ναυπηγείων και αναβάθμιση κόμβου Σχιστού), σε μήκος 7,4 χιλιομέτρων.


Το έργο θα προσφέρει ένα συνεχές και γρήγορο bypass του Κηφισού, επιτρέποντας στα οχήματα που κινούνται από Πειραιά ή Δυτική Αττική να κατευθυνθούν προς τα βόρεια προάστια χωρίς να αγγίξουν τον Κηφισό:

  • Μέσω της Λεωφόρου Σχιστού
  • Της αναβαθμισμένης ΔΠΛΑ
  • Και της σύνδεσης με την Αττική Οδό στον Ασπρόπυργο

Ουσιαστικά, θα λειτουργήσει σαν εναλλακτικός Κηφισός για όσους έρχονται ή κατευθύνονται προς τις δυτικές πύλες της πόλης, απορροφώντας μεγάλο μέρος του φορτίου.


Και σύνδεση με τον ΧΥΤΑ Φυλής και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ

Το έργο προβλέπει και σύνδεση με το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής, μήκους 2,3 χλμ., ενώ αναβαθμίζονται οι κόμβοι σύνδεσης με τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ και τον Χώρο Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ). Αυτό το επιμέρους έργο θα συμβάλει και στη βελτίωση της κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων και φορτηγών, τα οποία σήμερα επιβαρύνουν τον Κηφισό με καθυστερήσεις και φθορές.


Τι κερδίζει η Αττική από τα έργα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Υποδομών:


  • Ο άξονας Λ. Σχιστού – ΔΠΛΑ θα αποσυμφορήσει σημαντικά τον Κηφισό.
  • Η Λεωφόρος Σχιστού θα απαλλαγεί από τα σημερινά κυκλοφοριακά αδιέξοδα.
  • Θα εξασφαλιστεί εναλλακτική ροή από και προς την Αττική Οδό – Πειραιά χωρίς το bottleneck του Κηφισού.
  • Η Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου στην περιοχή Σχιστού – Σκαραμαγκά θα αναβαθμιστεί με τρεις λωρίδες ανά ρεύμα.

Ο προϋπολογισμός του έργου φτάνει τα 70 εκατομμύρια ευρώ, με ορίζοντα δημοπράτησης εντός του πρώτου τετραμήνου του 2025 και ολοκλήρωση εντός τριετίας από την υπογραφή της σύμβασης.


Τέλος στην ανοχή του χάους;

Το ερώτημα που μένει είναι εάν το project θα υλοποιηθεί με συνέπεια και ταχύτητα. Ο Κηφισός δεν είναι απλώς ένας δρόμος – είναι ο νευραλγικός άξονας της οικονομικής, εμπορικής και μεταφορικής ζωής της Αττικής. Αν παραμείνει κολλημένος στην ίδια μοίρα, η επιβάρυνση θα περάσει από τα οχήματα στην καθημερινότητα των πολιτών.


Η ευκαιρία είναι ιστορική: με τις κατάλληλες τεχνικές λύσεις και συντονισμένη εκτέλεση, ο Κηφισός μπορεί να αναπνεύσει. Και μαζί του, να ανασάνει και το λεκανοπέδιο.


Πηγή

Διαβάστε περισσότερα